Op deze pagina vind je het laatste nieuws van partijen die gezamenlijk werken aan de uitrol van ERTMS in Nederland. Wil je het nieuws regelmatig in je inbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de digitale nieuwsbrief. De artikelen worden met zorg opgesteld door een redactie waarin de sector vertegenwoordigd is.
Abonneer je op de nieuwsbrief
Eind 2023 startte het talentenprogramma ERTMS. Zestien startende collega’s krijgen de kans ervaring op te doen bij ProRail, Sweco, NS, Arriva, IL&T, het ministerie van IenW en de Programmadirectie ERTMS. Trainees Robert, Christine en Randy leerden veel en ervaren de kracht van het traineenetwerk. Lees meer over De toekomst van ERTMS: trainees aan de slag in talentenprogramma
In het complexe meerjarenprogramma ERTMS zijn mijlpalen iets om te koesteren. Vervoersbedrijf Qbuzz bereikte er recent één: op 14 maart zetten Qbuzz en fabrikant CAF hun handtekening onder het koopcontract voor tien nieuwe treinen. Projectmanager René de Zeeuw geniet van het pionieren dat ERTMS is. Lees meer over Een mijlpaal voor Qbuzz op de MerwedeLingelijn
Met de komst van ERTMS moet iedereen in de spoorse sector straks dezelfde digitale taal spreken. Om alles digitaal goed vast te kunnen leggen is een grote stap gezet; de publicatie van een digitale taalversie met vergrote woordenschat. Een mijlpaal voor alle partijen in de spoorsector. Lees meer over Grote stap gezet naar digitaal spoor
ERTMS komt in het spoor én in de treinen. Als het materieel straks allemaal is aangepast, krijgen dus ook monteurs te maken met ERTMS. De Intercity Nieuwe Generatie gaat straks in onderhoud bij Onderhoudsbedrijf Watergraafsmeer. Lees meer over Onderhoudsbedrijf Watergraafsmeer NS & ERTMS
Het kernnetwerk op het spoor moet in 2030 voltooid zijn, het uitgebreide kernnetwerk in 2040 en het volledige netwerk in 2050. Dat is wat de herziene verordening voor de ontwikkeling van het Trans-Europees vervoersnetwerk (TEN-T) zegt. Hoe gaat ProRail dit voor elkaar krijgen? Lees meer over Tijd én geld besparen bij de uitrol van ERTMS
Veel treinen en locomotieven die op het Europese spoor rijden, hebben al een eerdere versie van ERTMS aan boord. Die systemen moeten nu geüpgraded worden naar ETCS Baseline 3. Alpha Trains is een van de acht materieeleigenaren die deze uitdaging aangaan. Lees meer over Alpha Trains en de locomotieven-upgrade: complex, maar leerzaam
Om treinen veilig te kunnen laten rijden onder ERTMS, zijn actuele en betrouwbare data essentieel. Alle in, aan en voor het spoor werkende partijen moeten op hetzelfde moment over dezelfde data kunnen beschikken. Lees meer over Kloppende spoorse data zijn van levensbelang
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.