Met een samenwerkende blik integraal kijken naar ERTMS-storingen

10-10-2024

Voor ERTMS is het belangrijk dat alle betrokken partijen samenwerken en onderling informatie delen. Dit voorkomt storingen en helpt bij het snel(ler) afhandelen ervan. Op de Betuweroute en Amsterdam-Utrecht krijgt deze samenwerking steeds meer vorm.

Topics

Ketenbeheer

Soort bericht

Interview

Groepen

Goederenvervoerders
Programmadirectie
ProRail

Voor ERTMS is het belangrijk dat alle betrokken partijen samenwerken en onderling informatie delen. Dit voorkomt storingen en helpt bij het snel(ler) afhandelen ervan. Op de Betuweroute en Amsterdam-Utrecht krijgt deze samenwerking steeds meer vorm. Martin Lodder van ProRail en Maarten de Vries van NS vertellen hoe.

Onderlinge afstemming van processen en data-uitwisseling verkleint de impact van verstoringen en verhoogt de efficiëntie op het spoor. Afgelopen juni organiseerde de Programmadirectie ERTMS een bijeenkomst over het project Ketenbeheer ERTMS.

Op beperkte schaal worden incidenten en problemen met ERTMS al integraal aangepakt. Zo analyseert ProRail vanuit een pilot samen met goederenvervoerder Rail Force One (RFO) ongeplande stops op de Betuweroute, vertelt Martin Lodder, ketenbeheerder ERTMS bij ProRail.

Kennis en data delen

Lodder: “De RFO-machinist van een vertraagde rit ontvangt onze vragenlijst. Wat gebeurde er, welke meldingen toonde het scherm en wat viel verder op? Tegelijk bekijken we in de ProRail-systemen informatie van de betreffende rit. Zo krijgen we een completer beeld van de railinfrastructuur, het materieel en de wijze van gebruik.” De sector is niet gewend om gegevens met elkaar te delen, aldus Lodder. “Het is voor het eerst dat we met een samenwerkende blik integraal kijken naar storingen op de Betuweroute. Die aanpak willen we ook op andere trajecten inzetten.”

Uitbreiding van ervaringen op bestaande processen

Bijvoorbeeld op het traject Amsterdam-Utrecht, waar NS ervaring opdoet met ERTMS. Voor de integrale aanpak van problemen met ERTMS werden bestaande processen uitgebreid. "Want de vervoerder beschouwt de storingsafhandeling bij ERTMS als uitbreiding op bestaande processen. En niet als vervanging," vertelt Maarten de Vries. Hij houdt zich binnen het ERTMS@NS-programma bezig met dit onderwerp.

De Vries: “NS heeft in de reguliere operatie al teams en processen voor de afhandeling en analyse van storingen. Die combineren we nu met onze ERTMS-ervaringen op de HSL en tussen Amsterdam en Utrecht. Het helpt dat we onze analysecapaciteit efficiënt kunnen verdelen over de verschillende materiaalseries.”

“Voor ons is de komst van ERTMS daardoor minder ingrijpend dan voor kleinere vervoerders”, zegt De Vries. “Maar je moet het ook niet groter maken dan het is. Je hoeft het incidentmanagement niet volledig te herzien. Het gaat erom dat ERTMS wordt ingevoegd in de bestaande processen. Het is een aanvulling op wat je al doet.”

Advies: begin klein en maak het niet groter dan het is

Voor andere vervoerders hebben de heren nog een advies. De Vries: “Begin klein. Zorg in elk geval dat je de machinist bij ERTMS-storingen meteen kunt helpen. Dat is de hele essentie. Dat je later precies wilt weten wat zo’n storing veroorzaakt, volgt vanzelf.” Lodder vult aan: “Om de echte oorzaak van strandingen te bepalen, is onderlinge samenwerking essentieel. Het delen van kennis en data maakt hierbij een positief verschil. Meestal is het niet eenzijdig op te lossen.”

 Pieter Hazejager, Director Of Operations bij Rail Force One

“Met een aanzienlijk aantal strandingen per maand op een traject van 120 kilometer maken wij ons zorgen over de stabiliteit van het ERTMS-systeem. Daarom werken wij graag mee aan ProRail-onderzoek ter voorkoming van deze strandingen.

Wij zijn formeel geen eigenaar van de data uit onze locomotieven. Dat is meestal het leasebedrijf of de fabrikant van het materieel. Het is belangrijk om juridische afspraken te maken over het eigendom en de beschikbaarheid van de gegevens.

De strandingen blijken niet te komen door verkeerd handelen. Vaak hebben ze te maken met de software of met de communicatie tussen de locomotief en infrastructuur. Dan is bijvoorbeeld een onderdeel geüpdatet, maar niet het modem. Dit inzicht kregen we door gegevens te delen en gezamenlijk te analyseren.”

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen