Op de hoogte blijven van het laatste nieuws over ERTMS in Nederland? We zetten het voor je op een rijtje.
Op 9 november is de 19e voortgangsrapportage van het ERTMS programma gepubliceerd. Hierin blikken we terug op de ontwikkelingen rond de implementatie van ERTMS in het eerste halfjaar van 2023. Ook zijn, de uitkomsten van de second opinion op de kostenraming en de aanpak bijgevoegd. Lees meer over Voortgangsrapportage ERTMS VGR 19: bijstelling aanpak nodig
De derde aflevering van de ProRail-podcast komt uit het Spoorwegmuseum in Utrecht. Tijdens het ERTMS-symposium “IT’s happening” op 26 september 2023 gingen we in gesprek over ERTMS: voor de spoorwereld “de overgang van bakelieten telefoon naar de iPhone”. Lees meer over Podcast: ERTMS, een megaklus op het spoor
Vanaf 2050 is ERTMS het standaard beveiligingssysteem in heel Nederland. Het invoeren van het systeem is complex en vraagt om mankracht. Wat zijn nu de nieuwste ontwikkelingen? En wat zijn de inmiddels behaalde successen van de invoering? Lees meer over ERTMS-symposium: IT’s happening
Dinsdag 26 september vond het ERTMS-symposium “ERTMS, IT’s happening” plaats in het Spoorwegmuseum in Utrecht. Bij het symposium ontvingen bezoekers de ERTMS-Express, een eenmalige uitgave bij het ERTMS-symposium. De ERTMS-Express is ook online te lezen. Lees meer over Lees het laatste nieuws in de ERTMS-Express
Op 1 september is het eerste ERTMS talentenprogramma gestart! Bij dit nieuwe programma gaan maar liefst zestien trainees de komende 2 jaar aan de slag bij verschillende organisaties van het programma ERTMS. Lees meer over ERTMS Talentenprogramma gestart!
Technici en vakmensen zijn de afgelopen tijd druk in de weer geweest met de aanpassing van het baanvak Amsterdam - Utrecht. Op dit traject ligt een oudere versie van ERTMS naast ATB in de baan. De geupgrade versie lijkt zoveel mogelijk op wat er straks landelijk wordt uitgerold. Lees meer over Upgrade van ERTMS op baanvak Amsterdam-Utrecht
Ben jij het ERTMS-talent van de toekomst? In september start het ERTMS talentenprogramma. Trainees gaan twee jaar lang aan de slag bij drie verschillende organisaties. Solliciteren kan tot 1 juli. Lees meer over ERTMS talentenprogramma: solliciteer nu
Tijdens de uitreiking van de Nederlandse Spoorprijzen mocht het team van de SimulaTour de Jan van Stappen Spoorprijs in ontvangst nemen. De SimulaTour is door het ERTMS-team bij NS bedacht om machinisten voor te bereiden op de komst van ERTMS. Lees meer over SimulaTour ERTMS wint Jan van Stappen Spoorprijs
In 2022 schreef het MT Gele Vloot een marktconsultatie uit voor een ERTMS level 2-only oplossing voor de Gele Vloot. In totaal doorliepen negen partijen de selectieprocedure, uiteindelijk dienden drie partijen een oplossing in. Lees meer over Openbaar rapport marktconsultatie Gele Vloot
Maandag 3 april werd de 18e voortgangsrapportage van het ERTMS programma gepubliceerd. Hierin blikken we terug op de ontwikkelingen rond de implementatie van ERTMS in het tweede halfjaar van 2022. Lees meer over Voortgangsrapportage ERTMS: herijking planning en kosten
Met simulatie betrekken we machinisten en treindienstleiders al vroeg bij het ontwerp van werkprocessen. Dit gebeurt in het project SIGMAT, een unieke samenwerking in de spoorsector. Lees meer over SIGMAT: simulatie die de papieren werkelijkheid tot leven brengt
Een belangrijke mijlpaal: het tweede prototype goederenlocomotief van leasingmaatschappij Mitsui Rail Capital Europe (MRCE) is omgebouwd. Lees meer over Prototype goederenlocomotief omgebouwd naar ERTMS baseline 3
Bij het rijden met ERTMS kun je niet zonder: de gebruikersprocessen. Gebruikersprocessen beschrijven namelijk de interactie tussen techniek, machinist, treindienstleider en andere gebruikers. Eind 2022 werden de Gebruikersprocessen ERTMS 2.0 en de gebruikersprocessen Dual Signalling vastgesteld. Lees meer over Gebruikersprocessen: basis voor regelgeving en techniek
Kijk je mee naar de elfde talkshow van het OKE? In deze elfde editie geven talkshowhosts Piet en Benedict een kijkje in 2023. Want er gaan nu echt dingen gebeuren buiten. ProRail gaat aan de slag met het spoor en Arriva is druk bezig met de voorbereiding van ERTMS op de Noordelijke Lijnen. Lees meer over Kijk terug | OKE Talkshow #11 – Wat brengt ERTMS ons in 2023?
Vandaag is 17e Voortgangsrapportage, van het ERTMS programma gepubliceerd. Hierin blikken we terug op de vorderingen van en ontwikkelingen bij alle betrokken spoorpartijen van het eerste half jaar van 2022. Lees meer over 17e voortgangsrapportage ERTMS gepubliceerd
De Programmadirectie ERTMS is samen met het Management Team Gele Vloot op zoek naar de best passende oplossing, waarmee de spooraannemers in de toekomst met ERTMS -level 2 only- kan rijden. Lees meer over Wie helpt ons aan passende ERTMS-oplossing voor de gele vloot?
De komst van 10 nieuwe treinen met ERTMS bij Qbuzz is zeker. De Provinciale Staten van Zuid-Holland stemden op 12 oktober unaniem in met de aanschaf van het nieuwe materieel voor de MerwedeLingelijn. Lees meer over Nieuwe treinen met ERTMS voor Qbuzz
Op 13 oktober werd in het Spoorwegmuseum een symposium over vier belangrijke systeemsprongen in het spoor gehouden. Deze bijeenkomst stond mede in het kader van het afscheid van Wim Knopperts als programmadirecteur bij de Programmadirectie ERTMS. Lees meer over Afscheid Wim Knopperts met systeemsprongen
Wat al vermoed werd is nu officieel aangetoond: ERTMS heeft baat bij Europees denken in plaats van nationaal denken. Dat toont afstudeerder Bjorn Schutte aan op basis van zijn onderzoek. Als de Europese Spoorsector doorgaat op de huidige voet, kunnen verstoringen eerder toenemen dan afnemen in 2032. Lees meer over ERTMS heeft baat bij Europees denken
Wie een Europees treinbeveiligings- en besturingssysteem wil invoeren, moet daarvoor natuurlijk optrekken met partners uit andere Europese landen. Onlangs bracht een delegatie van de Deutsche Bahn een bezoek aan ProRail. Lees meer over Deutsche Bahn bezoekt ERTMS ProRail
Bij NS Treinmodernisering in Haarlem wordt een start gemaakt met de implementatie van het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System) in alle 176 VIRM-dubbeldekkers. Lees meer over NS start met implementatie nieuw beveiligingssysteem treinen
ProRail heeft op 29 augustus de ingenieursdiensten voor het ontwerp van drie ERTMS-corridors definitief gegund. ProRail vormt voor dit doel een Kennisalliantie met de vijf ingenieursbureaus Arcadis, Movares, Nexus Rail, Royal HaskoningDHV en Sweco. Lees meer over ERTMS: vijf ingenieursbureaus aan de slag op drie corridors
Ervaringsrijden. Nu nog een projectplan op papier. Maar begin september start het echte werk: het spoor aanpassen zodat machinisten in de praktijk kunnen wennen aan ERTMS. Een flinke klus, die duurt tot medio 2023. Gertjan Rhebergen, projectmanager bij ProRail: "In spoorse termen is dat overmorgen". Lees meer over Oefenen met ERTMS: van papieren plan naar werk aan het spoor
ProRail en NS gaan kennis en capaciteit leveren voor de transformatie van het Europese spoorwegsysteem. Begin juli werd bekend dat het zogenoemde System Pillar Consortium, waar NS en ProRail onderdeel van zijn, de aanbesteding hiervan heeft gewonnen. Lees meer over ProRail en NS werken aan transformatie Europese spoorwegsysteem
Met ERTMS on Tour krijgen treindienstleiders van VL Posten een eerste kennismaking met de nieuwste versie van ERTMS. Als treindienstleider ervaar je in een simulatieomgeving de impact van ERTMS op je werk. Lees meer over Kick-off ERTMS on Tour is succes
Op 7 juli 2022 heeft NS het voornemen tot gunning bekend gemaakt voor ERTMS in de VIRM dubbeldekkers. Lees meer over Voorlopige gunning ERTMS in dubbeldekkers aan Siemens
Om het spoor klaar te maken voor de toekomst wordt ERTMS gebouwd in treinen én in de infrastructuur. Zodat treinen informatie als hun lengte, snelheid en positie doorgeven via het systeem. ProRail biedt de mogelijkheid om de hele keten uitgebreid te testen. Lees meer over Marktconsultatie ProRail ERTMS Integratielab
Welke regels zijn er en hoe gaat de besluitvorming nu eigenlijk in Europa? In de negende OKE talkshow gingen we met tafelgasten dieper in op deze ingewikkelde vragen. En we zonden live uit vanaf het ERTMS congres! Lees meer over Kijk terug | OKE Talkshow #09 – Europese regels en specificaties
Gerard Scheffrahn start op 1 september aanstaande als toekomstig directeur Programmadirectie ERTMS. Wim Knopperts, de huidige directeur, kondigde in februari zijn vertrek in oktober 2022 aan. Lees meer over Gerard Scheffrahn start 1 september als toekomstig programmadirecteur bij Programmadirectie ERTMS
De Programmadirectie werkt aan een nieuw voorstel voor het testen en beproeven van ERTMS. Het oorspronkelijke plan om het proefbaanvak, Hanzelijn-Lelystad, een upgrade te geven naar ERTMS Level 2 Dual Signalling Baseline 2/NS ’54, heeft veel nadelen. Lees meer over Nieuw voorstel: testen, beproeven en proefbedrijf met ERTMS Only
Vandaag is de 16e Voortgangsrapportage van het ERTMS programma gepubliceerd. Hierin blikken we terug op de vorderingen van en ontwikkelingen bij alle betrokken spoorpartijen van het laatste halfjaar van 2021. Lees meer over 16e voortgangsrapportage ERTMS gepubliceerd
Drie jaar na de start van de uitrol van ERTMS is het glashelder. Dit doen we samen en het wordt steeds concreter. Nu is een mooi moment om te delen waar we staan en waar we heen gaan. Daarom organiseren we het tweede ERTMS Congres op 14 juni. Meld je aan! Lees meer over Schrijf je in voor het ERTMS Congres op 14 juni 2022!
Kijk je mee in de ERTMS praktijk? In de achtste talkshow van het OKE is dat namelijk wat we deden. We stelden het Kennismakingsplatform voor en lieten zien wat je er allemaal kunt. En dat deden we niet alleen, want er schoven spoorprofessionals vanuit alle hoeken van de sector aan. Lees meer over Kijk terug | OKE Talkshow #08 – Kijk in de Praktijk
Vele collega's hebben voorstellen ingediend voor het ERTMS Congres 2022. Jij beslist mee wie kans maakt op een plek in het programma. Deel sterren uit aan de meest originele, interessante of spannende voorstellen. De best beoordeelde voorstellen maken extra veel kans op een plek op het congres! Lees meer over Beoordeel je mee? Deel sterren uit!
ProRail heeft dinsdag 8 maart 2022 officieel de opdracht de gekregen om te starten met een brede studie naar de landelijke uitrol van ERTMS. De afdeling Capaciteitsmanagement van ProRail heeft de Programmadirectie ERTMS gevraagd de studie uit te voeren. Lees meer over ProRail ontvangt opdracht studie landelijke uitrol
European Rail Traffic Management System. De naam zegt het al. European! ERTMS is niet alleen de toekomst van het spoor in Nederland. Juist die van Europa. Dat betekent dat een deel van de besluitvorming over ERTMS in Europa plaatsvindt. En dat is best ingewikkeld. Lees meer over Europese Regelgeving over ERTMS in drie minuten
SpoorPro heeft een interview met programmadirecteur Wim Knopperts gepubliceerd over het beheerst introduceren van ERTMS in het Nederlandse vervoerssysteem. Wim vertelt in het interview over een concept aanpak, waarover we in maart besluitvorming verwachten. Lees meer over Testen, beproeven en proefbedrijf
Met ingang van 1 oktober 2022 stopt Wim Knopperts als programmadirecteur ERTMS. Hij zal dan zijn rol als programmadirecteur overdragen aan zijn opvolger of opvolgster, maar blijft nog wel tot juni 2023 als adviseur beschikbaar. Lees meer over Wim Knopperts legt in najaar rol Programmadirecteur ERTMS neer
Wil jij jouw kennis delen, onderwerpen op de agenda zetten of interessante praktijkvoorbeelden bespreken tijdens het congres? Aarzel niet en pak het podium. Want de Programmadirectie ERTMS organiseert een congres waarbij je niet alleen deelnemer bent, maar ook medeprogrammamaker! Lees meer over Wat wil jij kwijt op het ERTMS congres? Pak het podium. Doe mee!
Voor de veiligheid op het spoor is het belangrijk dat treinen gedetecteerd worden. Zo weten we op welke sporen de treinen rijden en kunnen we berekenen hoe hard de treinen mogen rijden. Nu doen we dat door spoorstroomlopen in de spoorstaven (ATB), maar draadloze assentellers zijn de toekomst. Lees meer over Slimmer en sneller: Draadloze assentellers en ERTMS
Deze week heeft het Nederlandse ERTMS-programma een aanvraag ingediend voor een CEF-subsidie voor de retrofit, upgrade of montage van ERTMS BL3-systemen aan boord. De aanvraag betreft een indrukwekkend aantal van ruim 650 materieel van tien voertuigeigenaren. De aanvraag bedraagt 41 miljoen euro. Lees meer over Aanvraag ERTMS CEF subsidie ingediend: ruim 650 stuks materieel
In opdracht van ProRail heeft een unieke samenwerking tussen de ingenieurs van Arcadis, Movares, Sweco en Royal HaskoningDHV recentelijk het conceptontwerp van het treinbeveiliging- en besturingssysteem ERTMS van Kijfhoek naar Belgische grens opgeleverd. Lees meer over Samenwerking bereikt belangrijke mijlpaal ERTMS
ProRail geeft systeemleverancier Alstom opdracht de STM ATBNG (Specific Transmission Module voor ATBNG baanvakken) te ontwikkelen. Deze module is nodig in de periode dat ERTMS materieel rijdt over baanvakken met ATBNG. Lees meer over ProRail geeft startschot voor STM ATB Nieuwe Generatie
De invoering van treinbeveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System) gaat gepaard met een aantal omvangrijke aanbestedingen. Een daarvan is de aanbesteding van het Generiek ASsenTelsysteem voor ERTMS, afgekort GAST-ERTMS. ProRail en Thales tekenden op 7 december het contract. Lees meer over ProRail en Thales tekenen contract voor assentelsysteem ERTMS
Het Nederlandse ERTMS-programma heeft de mogelijkheid aangekondigd om subsidie aan te vragen voor het retrofitten, upgraden of monteren van ERTMS BL3-systemen aan boord. Snelle actie is wel gewenst. Deadline voor het indienen van voorstellen is 19 januari 2022. Lees meer over Huidige CEF-subsidie mogelijkheden
Zo’n 270 kilometer spoor in Groningen en Friesland wordt voor 2030 uitgerust met het moderne spoorbeveiligingssysteem ERTMS. Tijdens een werkbezoek aan Groningen ondertekende staatssecretaris Steven van Weyenberg (IenW) samen met betrokken provincies hiervoor de bestuursovereenkomst. Lees meer over Noord Nederland met nieuw treinbeveiligingssysteem ERTMS klaar voor de toekomst
In oktober 2021 vond de 14e editie van de Dag van de Rail plaats in het Huis der Provincie Gelderland. Het hoofdthema was in de lijn met het Europees jaar van het spoor: Oog op Europese ambities; nationaal en regionaal. Lees meer over Dag van de Rail 2021 - In gesprek over internationale verbindingen
Vrijdag 1 oktober 2021 bood de Staatssecretaris de 15e voortgangsrapportage ERTMS aan bij de Tweede Kamer en is deze gepubliceerd. De belangrijkste mijlpalen in deze voortgangsrapportage gaan over het proefbaanvak en de voorgenomen toevoeging van de Noordelijke lijnen aan de scope van het Programma. Lees meer over 15e voortgangsrapportage ERTMS gepubliceerd
Eenduidige en heldere communicatie. Dat is van groot belang voor een veilig en betrouwbaar spoor. Maar welke taal spreken we in het ERTMS-tijdperk? Daarover ging de zesde talkshow van het Operationeel Kenniscentrum ERTMS op woensdag 15 september 2021. Lees meer over Kijk terug | Online talkshow #6 Do you speak ERTMS?
Het programma ERTMS is live met een nieuwe website. Op dit online platform vind je algemene informatie over ERTMS als Europese standaard, eindgebruikers leren ERTMS (nog beter) kennen en implementerende organisaties lezen er over subsidiemogelijkheden en relevante projecten. Lees meer over Nieuwe website voor het programma ERTMS
Op vrijdag 25 juni 2021 verzamelden zo’n 50 spoor deelnemers om het met elkaar te hebben over de Europese regelgeving en ERTMS. Vijf sprekers vertelden meer over de rol van Nederland in dit geheel, de manier waarop besluiten worden genomen en welke partijen daarbij aan tafel zitten. Lees meer over Terugblik Themabijeenkomst: Regelgeving en ERTMS in Europa
ERTMS Level 2 Baseline 3. Wie over ERTMS in Nederland leest, komt deze versie van het beveiligingssysteem overal tegen. Maar wat is een Baseline nu eigenlijk en waarom komt precies deze versie in Nederland? Henri van Houten, van de afdeling Techniek van Assetmanagement bij ProRail, legt uit. Lees meer over Henri van Houten over Baselines: “Het is eigenlijk net een Windows-versie”
Volgens de Van Dale is de definitie van verkeer het zich bewegen of het vervoer van personen, voertuigen en goederen. Verkeersregels zijn dan logischerwijs alle afspraken daarover gelden. Maar als we het hebben over verkeersregels, denkt iedereen als eerste aan vervoer over de weg. Lees meer over Edsel Geenjaar over de operationele regels ERTMS
De implementatie van ERTMS heeft invloed op alle onderdelen van de spoorsector. Om het systeem nu en in de toekomst goed te laten functioneren is het van belang dat oplossingen en besluiten in onderlinge samenhang worden bekeken en worden genomen. Lees meer over Taken, rollen en bevoegdheden op een rij voor stelselmanagement ERTMS
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft zich voorgenomen om de Noordelijke Lijnen toe te voegen aan de scope van het Programma ERTMS. Lees meer over Noordelijke Lijnen toegevoegd aan Programma ERTMS
Het komend jaar worden er door de implementerende organisaties contracten afgesloten met ERTMS-leveranciers voor de ombouw van de infra en de inbouw van ETCS in het materieel. De eindgebruikers willen na oplevering een betrouwbaar vervoersproduct neerzetten. Lees meer over Blijf eindgebruikers betrekken bij ERTMS ontwikkeling!
Is ERTMS nog nieuw voor je en wil je er wat meer over weten? Bekijk dan de algemene introductie ERTMS van ProRail en leer de basics over ERTMS ten aanzien van de techniek, de uitrol in Europa, de spoorgebruikers en de implementatie. En wil je nog wat meer weten? Volg dan de lesmodules. Lees meer over Algemene introductie ERTMS
Vrijdag 23 april 2021 organiseerde het OKE een themabijeenkomst met als onderwerp ‘Simulatie en ERTMS’. Daarin stond de vraag centraal welke simulatoren bijdragen aan een succesvolle implementatie van ERTMS. Lees meer over Eerste themabijeenkomst OKE over simulatie geslaagd
Op donderdag 20 mei 2021 organiseerde het OKE de vijfde online talkshow. Tijdens de talkshow kwamen verschillende sprekers langs om de deelnemers meer te vertellen over de verschillen tussen Baseline 2 en Baseline 3 voor treindienstleiders en machinisten. Lees meer over Kijk terug | Online talkshow #5 Verschillen Baseline 2/Baseline 3
Op maandag 19 april is de 14e voortgangsrapportage ERTMS (VGR-14) door de Staatssecretaris aan de Kamer verzonden en gepubliceerd. De rapportage gaat in op de voortgang van de 55 projecten die op dit moment deel uit maken van het ERTMS programma. Lees meer over 14e Voortgangsrapportage ERTMS gepubliceerd
Op maandag 30, dinsdag 31 maart en woensdag 1 april vond RailTech 2021 plaats. Drie dagen lang werd er op verschillende podia meer verteld over de ontwikkelingen in de spoorsector op RailTech. Lees meer over ERTMS vertegenwoordigd op RailTech 2021 in Utrecht
In het Programma ERTMS staat de gebruiker voorop. Dat draagt namelijk bij aan een succesvolle implementatie van ERTMS. In het spoor is het gebruikelijk om ingenieurs alles te laten bedenken. Lees meer over SME’s: Daar komt ERTMS verder mee!
De taken van de afdeling Implementatie ERTMS Materieeleigenaren en Vervoerders (IEMeV) zijn sinds de oprichting 2 jaar geleden verschoven. Dat vroeg ook om een uitbreiding van de management taken binnen IEMeV. Lees meer over Marnix Kerkhoff aangetrokken als Manager IEMeV
17 maart 2021 vond de vierde talkshow van het OKE plaats, met als thema Rangeren met ERTMS. Lees meer over Kijk terug | Online talkshow #4 Rangeren
De ERA ERTMS Operationele Harmonisatie werkgroep, waarin naast ERA, CER, EIM, de Europese toezichthouders en de Europese vakbonden zitting hebben, is de afgelopen tijd druk met het verder harmoniseren van de operationele regels van ERTMS. Lees meer over Nieuwe TSI OPE Appendix A in wording
Heb je de uitzending van de derde Talkshow van het OKE gemist of wil je een presentatie nog een keer bekijken? De links naar de opgenomen Talkshow van 12 november 2020 kun je hieronder terug vinden. Lees meer over Kijk terug | Online talkshow #3
Hoe zou het zijn als treindienstleider en machinist in één simulatieomgeving kunnen werken en daardoor de bedachte werkprocessen voor ERTMS nog beter kunnen beoordelen? Lees meer over Treinsimulator van Corys gekoppeld aan verkeersleidingssimulator van ProRail
Op 3 augustus 2020 (update 10) is de certificering van de STM ATBEG/Vv bekend gemaakt. Er zijn nu zijn diverse nieuwe documenten opgesteld en een aantal bestaande documenten zijn aangevuld. Lees meer over Update technische documenten STM ATBEG/Vv - update 11
Na de eerdere realisatie van de STM-ATBEG wordt er nu ook gewerkt aan een STM-ATBNG. De Programmadirectie ERTMS wil materieeleigenaren en vervoerders de mogelijkheid bieden om feedback te geven op de ProRail vraagspecificaties van de nog te ontwikkelen STM-ATBNG. Lees meer over Wij vragen uw feedback op de vraagspecificaties van de STM-ATBNG
Mijn vader was ook spoorman. In de kelder van de Inktpot schijnt zijn naam in sierlijke handgeschilderde letters nog net zichtbaar te zijn op één van die solide houten deuren. Lees meer over Harmonisatie of Culturele revolutie?
Eén van de uitdagingen die de invoering van ERTMS met zich mee brengt is het rangeren met ERTMS. Hiervoor is onder leiding van projectmanager Erik van Bekkum van het ERTMS Programma een prototype ontwikkeld voor het hulpmiddel om effectief te kunnen rangeren met ERTMS. Lees meer over Rangeren met ERTMS getest bij Railpro
Het woord ‘interoperabel’ begint in de spoorsector de laatste jaren steeds meer de allures aan te nemen van zwaargewichten zoals ‘veiligheid’. Met het woord ‘veiligheid’ kun je in de spoorsector elke discussie doodknuppelen of het geeft toegang tot onvoorstelbare budgetten. Lees meer over Verwarring over ‘Interoperabiliteit’
Woensdag 22 september was Arjo van Loo namens het OKE te gast bij SpoorPro TV om een toelichting te geven op het hoe en waarom van de landelijke vakbekwaamheidseisen ERTMS. Lees meer over OKE licht Vakbekwaamheidseisen ERTMS toe in SpoorPro TV
Bij de digitalisering van de spoorbeveiliging kun je niet zonder de gebruikers. Machinisten, treindienstleiders, monteurs, en meer, hebben we nodig om ERTMS succesvol in gebruik te nemen. Het Operationeel Kenniscentrum ERTMS (OKE) is de link tussen de partijen die ERTMS realiseren en de gebruikers. Lees meer over Gebruikers gaan intensief samenwerken bij invoering ERTMS
Heb je de uitzending van de 2de Talkshow van het OKE gemist? De links naar de opgenomen talkshow van 9 september 2020 en de presentaties kun je hieronder terug vinden: Lees meer over 2de online Gebruikersplatform | Woensdag 9 september
Binnen enkele jaren worden vrijwel alle 7000 machinisten in Nederland opgeleid of bijgeschoold om te kunnen rijden met ERTMS. De voorbereidingen voor de opleidingen zijn in volle gang. Lees meer over Landelijke vakbekwaamheidseisen ERTMS voor machinisten gereed
Begin juni hebben we de marktconsultatie Verplaatsing van Voertuigen zonder ETCS gepubliceerd. Deze is inmiddels succesvol afgerond. Lees meer over Marktconsultatie Verplaatsing van voertuigen zonder ETCS succesvol afgerond
Op 18 juni jl. is de verkoop van de STM ATBEG/Vv gestart en nu is ook de certificering behaald. Lees meer over Certificering STM-ATBEG/Vv behaald! – update 10
6 juli vond de eerste bijeenkomst van het Gebruikersplatform ERTMS plaats. Doel van het platform is om expert-machinisten, expert-treindienstleiders, vakinhoudelijke leidinggevenden, opleiders en instructeurs samen te brengen. Lees meer over 1ste (online) bijeenkomst Gebruikersplatform succesvol!
Je hoort het zo nu en dan: Waarom gaan we in Nederland zoveel geld uitgeven om een goed werkend beveiligingssysteem te vervangen? Lees meer over ERTMS, Waarom eigenlijk?
Arriva Nederland en Stadler ondertekenden een contract voor de inbouw van het European Train Control System (ETCS) GUARDIA in 36 van de treinen van haar vloot. Lees meer over Arriva ondertekent contract met Stadler voor eerste inbouw van ETCS-systeem GUARDIA in treinen
In de vorige updates over dit traject heeft het programma ERTMS diverse technische documenten en de licentieovereenkomst beschikbaar gesteld betreffende de STM-ATBEG/Vv. Lees meer over Stand van zaken trajecten STM-ATBEG/ Vv – update-9
Het primaire doel van de marktconsultatie is om inzicht te krijgen in alle mogelijkheden om spoorvoertuigen (ook wel rollend materieel genoemd), die maar af en toe over ERTMS trajecten rijden, uit te rusten met een economisch gunstige tijdelijke ETCS on board oplossing. Lees meer over Marktconsultatie Verplaatsing van Voertuigen zonder ETCS gestart
In de vorige updates over dit traject heeft het programma ERTMS diverse technische documenten beschikbaar gesteld betreffende de STM-ATBEG/Vv en in de update 6 is de licentieovereenkomst beschikbaar gesteld. Lees meer over Stand van zaken trajecten STM-ATBEG/ Vv – update-8
ProRail is dinsdag 28 april jl. gestart met de aanbesteding voor de leverancier van het Central Safety System (CSS), het hart van het digitale treinbeveiligingssysteem ERTMS. Lees meer over ProRail zet belangrijke stap in realisatie ERTMS
In de vorige updates over dit traject heeft het programma ERTMS diverse technische documenten beschikbaar gesteld betreffende de STM-ATBEG/Vv en in de laatste update is de licentieovereenkomst beschikbaar gesteld. Lees meer over Stand van zaken trajecten STM-ATBEG/ Vv – update-7
Het ontwikkelproject STM-ATBEG/Vv bevindt zich in de laatste fase. Het gehele ontwerp is gereed en het product functioneert conform eisen. Lees meer over Stand van zaken trajecten STM-ATBEG/ Vv – update-6
Afgelopen najaar hebben we clarification meetings georganiseerd voor leveranciers van ERTMS boordapparatuur. De Programmadirectie heeft de resultaten van deze meetings samengevat in een publicatie. Lees meer over Resultaten clarification meetings ‘Generiek Programma van Eisen Materieel'
In de vorige updates over dit traject heeft het programma ERTMS diverse technische documenten beschikbaar gesteld betreffende de STMS-ATBEG. Lees meer over Stand van zaken trajecten STM-ATBEG/ Vv – update-5
In de vorige update over dit traject in het nieuwsbericht op 13 december, heeft het programma ERTMS diverse technische documenten beschikbaar gesteld betreffende de STM-ATBEG. Lees meer over Stand van zaken trajecten STM-ATBEG/ Vv – update 4
In de vorige update over dit traject in het nieuwsbericht op 7 november, heeft het programma ERTMS aangegeven dat de beschreven blauwdruk en de licentie daarvan naar verwachting in de eerste helft van 2020 beschikbaar komt. Lees meer over Stand van zaken trajecten STM-ATBEG/Vv – update 3
De Nederlandse overheid heeft vanuit de EU groen licht gekregen voor het verstrekken van een subsidie van 22,2 miljoen euro voor het opwaarderen van bestaande veiligheidssysteem aan boord van goederenlocomotieven. Lees meer over Groen licht voor nationale subsidie voor upgrade en ombouw goederenlocomotieven
Op 21 november 2019 is het document Gebruikersprocessen ERTMS level 2 v1.0 vrijgegeven door het Programma ERTMS. Lees meer over Document Gebruikersprocessen ERTMS level 2 v1.0 vrijgegeven
Op 6 november jl. heeft de Europese Commissie haar goedkeuring verleent aan Nederlandse steun voor de upgrade naar ERTMS Baseline 3 van goederenlocomotieven. Lees meer over Europese Commissie geeft goedkeuring aan Nederlandse steun voor ERTMS upgrade goederenlocomotieven
In aansluiting op de berichtgeving via deze site op 2 september j.l., informeert de programmadirectie ERTMS hierbij over het beschikbaar komen van de STM-ATBEG/Vv. Lees meer over Stand van zaken trajecten STM – update-2
Op dinsdag 29 oktober is de 11e voortgangsrapportage ERTMS (VGR-11) door de Staatssecretaris aan de Kamer verzonden en gepubliceerd. Lees meer over 11e voortgangsrapportage ERTMS gepubliceerd
Hieronder treft u twee documenten aangaande twee separate markconsultaties met betrekking tot specificaties voor ERTMS beveiligingssysteem Infrastructuur, die in 2019 door ProRail zijn gehouden. Lees meer over Informatie Marktconsultaties specificaties voor ERTMS beveiligingssysteem Infrastructuur 2019
In aansluiting op de berichtgeving via deze site op 2 augustus j.l., informeert de programmadirectie ERTMS hierbij dat gekozen is voor het traject inhoudende een door het programma ontwikkelde STM-blauwdruk en prototype. Lees meer over Stand van zaken trajecten STM – update
Naar aanleiding van de eerdere publicatie van het Generiek Programma van Eisen Materieel v1.0 (hierna “GPvEM”) heeft de programmadirectie ERTMS vernomen dat er leveranciers van ERTMS boordapparatuur zijn die graag hun zienswijze over het GPvEM willen delen. Lees meer over Aanmelden clarification meetings Generiek Programma van Eisen Materieel
In 2016 zijn er door het programma ERTMS twee trajecten gestart met als doel ervoor te zorgen dat leveranciers van ERTMS-boordsystemen, die niet over een STM-ATBEG/VV beschikken wel zo’n STM kunnen verwerven onder gelijke (commerciële) condities. Lees meer over Stand van zaken trajecten STM-ATBEG/VV
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.