Met het European Rail Traffic Management System is het internationale spoor klaar voor de toekomst. Door te kiezen voor één standaard Europees systeem, blijft Nederland mobiel en bereikbaar. ERTMS is het grootste veranderprogramma in het spoor van de laatste decennia.
De komende jaren neemt goederenvervoer over het spoor toe, zijn er steeds meer reizigers en kiezen we vaker voor de trein in plaats van het vliegtuig. Daarvoor is de bestaande techniek niet genoeg. Om te kunnen groeien en in verbinding te blijven met de rest van Europa, is een digitaal, robuust en toekomstvast beveiligingssysteem nodig.
ERTMS is een systeem dat werkt met draadloze communicatie. Dat gebeurt door bakens in de baan en een radioverbinding. Iedere keer dat de trein over een baken rijdt, leest de trein de informatie in de baken. Via een GSM-R radioverbinding communiceert de trein met de baan. De trein krijgt dan wel of geen toestemming om over de baan te rijden en hoe snel de trein dan mag. De machinist krijgt alle informatie om de trein te besturen op een beeldscherm in de cabine. Seinen langs het spoor zijn dan overbodig en verdwijnen.
Treinverkeer moet veilig zijn. In een trein die rijdt onder ERTMS ziet de machinist op een scherm in de cabine alle informatie die nodig is om de trein te laten rijden. Zoals de maximumsnelheid en de remafstand. Reageert een machinist niet op tijd op de instructies, dan kan het systeem altijd ingrijpen. Het past dan bijvoorbeeld de snelheid aan of stopt de trein zelf. Zo voorkomen we botsingen en ontsporingen nog beter.
Met ERTMS maken we het spoor ook sneller. Machinisten komen sneller aan informatie om de trein te besturen. En de capaciteit op het spoor wordt groter. Zonder dat we extra sporen hoeven aan te leggen. Doordat er meer data beschikbaar komt, kunnen we de staat van een trein en de infrastructuur makkelijker controleren en het onderhoud verbeteren.
Elk land heeft ander materiaal voor op het spoor, andere seinen en andere systemen. ERTMS maakt daar aan een eind aan, het wordt de Europese standaard voor treinbeveiliging. ERTMS komt in Nederland en in heel Europa, waardoor we in alle landen hetzelfde beveiligingssysteem hebben. Daardoor kunnen treinen makkelijker en sneller landsgrenzen passeren. Dat is een voordeel voor goederenvervoerders en voor reizigers.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.