ProRail
Technici en vakmensen zijn de afgelopen tijd druk in de weer geweest met de aanpassing van het baanvak Amsterdam - Utrecht. Op dit traject ligt een oudere versie van ERTMS naast ATB in de baan. De geupgrade versie lijkt zoveel mogelijk op wat er straks landelijk wordt uitgerold. Doel van de upgrade is dat spoorprofessionals, zoals machinisten, ervaring kunnen opdoen met de toekomstige versie van ERTMS.
Nachtwerk
Een heel baanvak een technische upgrade geven - dat klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. In vele nachtelijke uren heeft aannemer Strukton in de afgelopen periode een paar honderd, nog niet functionele, balises geplaatst, dus: inmeten, schroefgaten boren, balises vastschroeven en de kappen plaatsen die de balises tijdelijk buiten werking stellen.
Verschillende fases
In het weekend van 1 en 2 juli volgden de laatste werkzaamheden buiten. Na afronding van de noodzakelijke testen kan het systeem inclusief upgrade begin september in dienst worden gesteld. In september start NS met het eerste ‘test- en proefbedrijf ERTMS’ waarin al rijdend de samenwerking tussen trein en baan wordt getest. Vanaf volgend jaar kunnen machinisten echt ervaring op gaan doen.
Zo min mogelijk hinder
Al het werk voor ERTMS aan het spoor gebeurt in de praktijk vrijwel onzichtbaar, tijdens buitendienststellingen ’s nachts en in het weekend. Zodat reizigers en verladers zo min mogelijk hinder ondervinden.