De Programmadirectie ERTMS regisseert de invoering van ERTMS in Nederland. Maar werkt daarin samen met partijen in de spoorsector. De Programmadirectie ERTMS maakt de kaders waaraan de implementerende organisaties moeten voldoen. Deze kaders komen terug in verschillende topics.
Via de tegels hieronder lees je over alle projecten en onderdelen die horen bij de invoering van ERTMS in Nederland.
ERTMS is het beveiligingssysteem van de toekomst. Om de bouw in één keer goed te laten verlopen, moeten er afspraken zijn over hoe ERTMS in de praktijk werkt. Maar die praktijk is er nu nog niet. Met simulaties kunnen we nu al in de toekomst kijken. Simulaties
Met ERTMS Level 2 verdwijnen de seinen langs het spoor. Dat heeft invloed op de manier van rangeren. De Programmadirectie ERTMS onderzoekt drie mogelijke hulpmiddelen voor rangeren onder ERTMS. Hulpmiddel rangeren
ERTMS werkt met draadloze communicatie. De ETCS-apparatuur in de trein praat met de ETCS-apparatuur aan de wal via GSM-R. Om het spoor veilig te houden, moet deze informatie worden versleuteld. Dat noemen we keymanagement. Keymanagement
De draadloze communicatie waarmee ERTMS werkt gaat via GSM-R en het Radio Block Center (RBC) naar de trein. Dit netwerk van met elkaar verbonden computers is kwetsbaar voor mensen of organisaties die kwaad willen. Daarom is cybersecurity een eis voor dit nieuwe systeem. Cybersecurity
De invoering van ERTMS heeft invloed op alle onderdelen van de sector. Om het systeem nu en in de toekomst goed te laten werken, is het belangrijk dat oplossingen en besluiten in samenhang worden bekeken en genomen. Daarover gaat stelselmanagement. Stelselmanagement
Met het invoeren van ERTMS moet de hele Nederlandse spoorsector op een andere manier samenwerken. Iedere partij is niet alleen verantwoordelijk voor zijn aandeel, maar moet in de toekomst ook meer rekening houden met elkaar. De afspraken die we daarover maken, noemen we ketenbeheer. Ketenbeheer
Het invoeren van ERTMS in Nederland doen we gefaseerd. Daarom moeten treinen die al zijn omgebouwd naar ERTMS eerst nog op het bestaande beveiligingssysteem ATB kunnen blijven rijden. Tot er overal ERTMS ligt . Daarvoor bestaat de Specifieke Transmissie Module (STM). STM-ATB
This website uses cookies. Read more about cookies in our cookieverklaring.
These cookies never collect personal data and are necessary for the correct functioning of the website.
These cookies collect data so that we gain insight into the use and can further improve this website.
These cookies are used by providers of external content that can be displayed on this website. For example video, marketing- and/or tracking cookies.