De overgang naar ERTMS is een opdracht aan de hele spoorsector. Het heeft invloed op het dagelijkse werk van ruim 15.000 gebruikers, maar ook op de manier waarop alle spoorondernemingen met elkaar samenwerken.
Alle organisaties in de spoorsector zijn verantwoordelijk voor een deel van de keten. Zo moet de spoornetwerkbeheerder de infrastructuur voorbereiden, materieeleigenaren en vervoerders de treinen ombouwen en het personeel opleiden. Iedere partij doet een stukje. De Programmadirectie ERTMS heeft de regie. Samen leggen we de puzzel.
De Programmadirectie ERTMS heeft de regie over het realiseren van ERTMS in Nederland. Daarvoor voeren we samen met implementerende organisaties veel projecten uit, die allemaal leiden tot het aanpassen van het spoorvervoersysteem. Programmadirectie ERTMS
Ruim 15.000 gebruikers krijgen in meer of mindere mate in hun werk met ERTMS te maken. Het Operationeel Kenniscentrum ERTMS is er voor iedereen die werkt of gaat werken met ERTMS. OKE
Materieeleigenaren, goederenvervoerders, regionale personenvervoerders, aannemers en historisch materieel worden ondersteund door Implementatie ERTMS voor Materieeleigenaren en Vervoerders (IEMeV). IEMeV
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) werkt aan een veilig en bereikbaar Nederland en is de opdrachtgever voor de uitrol van ERTMS in Nederland. Conform Europese afspraken voorziet Nederland voor 2030 de belangrijkste spoorcorridors van ERTMS, en voor 2050 de rest van netwerk. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
NS is de grootste reizigersvervoerder van Nederland en verzorgt dagelijks voor ruim 1 miljoen reizigers treinritten. De mensen en treinen die deze ritten mogelijk maken, moeten in de toekomst ook klaar zijn voor ERTMS. Het programma dat daar binnen NS verantwoordelijk voor is, heet ERTMS@NS. Nederlandse Spoorwegen
ProRail is als spoorwegbeheerder verantwoordelijk voor de spoorinfrastructuur in Nederland. Daarmee is het ook aan ProRail om ERTMS in te bouwen in de baan en in communicatiemiddelen op centrale plekken. Dat doet de afdeling Implementatie ERTMS ProRail. ProRail
Materieeleigenaren zijn alle eigenaren van spoorvoertuigen die deze voertuigen niet voor vervoer gebruiken, maar verhuren aan spoorwegondernemingen. Let op! Deze pagina linkt naar de website van IEMeV ➦ Materieeleigenaren
Regionale reizigersvervoerders zijn de personenvervoerders die rijden op regionale lijnen en via een vervoersconcessie in opdracht van een provincie of vervoersautoriteit zijn geselecteerd. Let op! Deze pagina linkt naar de website van IEMeV ➦ Regionale reizigersvervoerders
Goederenvervoerders zijn de (internationale) goederentreinen die in heel Europa te maken krijgen met ERTMS. Let op! Deze pagina linkt naar de website van IEMeV ➦ Goederenvervoerders
De aannemers die werktreinen inzetten om aan of rond het spoor te werken, moeten straks ook onder ERTMS gaan rijden. Deze groep heet ook wel de gele vloot. Let op! Deze pagina linkt naar de website van IEMeV ➦ Aannemers
Het historische materieel bestaat uit stoom-, diesel- en elektrische locomotieven en diesel- en elektrische treinstellen. Deze groep heet ook wel de zwarte vloot. Let op! Deze pagina linkt naar de website van IEMeV ➦ Historisch materieel
Wil jij meewerken aan één van de grootste innovaties op het gebied van rail in Nederland? Lees dan snel verder! ERTMS Talenten Programma
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.