Tien migratiestappen op vijf niveaus
Met tien migratiestappen op vijf verschillende niveaus realiseren we ERTMS in Nederland, tussen nu en 2031. De realisatie lijkt simpel: een kastje in de trein, een kastje in de infrastructuur, een nieuw communicatiesysteem en personeel opleiden. Maar omdat het gaat om grote hoeveelheden, een nieuw systeem en een andere manier van werken, heeft dat proces tijd en aandacht nodig.
Voorbereiden beheerprocessen en systemen
Migratiestap 1 | Migratiestap 2
In het bestaande systeem zijn vervoerders en spoorwegbeheerder gewend aan hun eigen afgebakende domeinen. En we weten snel waar een fout zit. Als er een sein gedoofd is, is het lampje stuk of zit er een draadje los. Als een machinist straks onder ERTMS rijdt en geen toestemming krijgt om te rijden via het beeldscherm in de cabine, is niet meteen duidelijk waardoor dat komt.
Om storingen met ERTMS snel op te lossen, moeten vervoerders en beheerder intensiever met elkaar samenwerken en informatie uitwisselen. Daarvoor richten we processen opnieuw in en passen we systemen aan. Dit valt onder ketenbeheer.
Materieel ombouwen
Migratiestap 3 | Migratiestap 4 | Migratiestap 7
Bestaande treinen bouwen we om naar ERTMS en gaan terug de baan op, waar ze rijden onder het bestaande beveiligingssysteem ATB. De ombouw naar ERTMS levert op deze manier al interessante informatie op. Met deze informatie kunnen we testen in hoeverre de systemen goed werken en of de sector goed met deze informatie uit de voeten kan.
Opgeleid personeel doet ervaring op met ERTMS
Migratiestap 5 | Migratiestap 6
Zo’n 15.000 spoorprofessionals moeten worden opgeleid. Dat kost tijd. Maar het is niet handig nu al medewerkers op te leiden en ze pas over een paar jaar met ERTMS te laten werken. Daarom maken we gebruik van de bestaande baanvakken met ERTMS in Nederland om ervaring op te doen.
Beproeven commerciële operatie met ERTMS
Migratiestap 8
Als de infrastructuur klaar is, de treinen omgebouwd zijn en de mensen opgeleid, kunnen we ERTMS in de praktijk brengen. We richten een proefbaanvak in en rekenen een stevige proefperiode om te testen of ERTMS werkt. Als zich hier nog problemen voordoen, kunnen we terugvallen op ATB.
In gebruik nemen op de zeven baanvakken
Migratiestap 9 | Migratiestap 10
Als de organisaties, systemen, processen en mensen alle beproevingen goed hebben doorstaan, zetten we ERTMS in het hele land in. We beginnen met het baanvak Kijfhoek-Belgische grens en OV SAAL. De staatssecretaris heeft besloten de Noordelijke lijnen ook toe te voegen aan de scope van dit project; dit worden de eerste lijnen.
Proces en kwaliteit
Elke migratiestap is een grote stap in de realisatie van ERTMS. Zo’n stap is soms te groot om in één keer te nemen. Daarom zijn alle migratiestappen weer opgeknipt in deelstappen. Om te zorgen dat de kwaliteit van het systeem overal goed is, doorloopt de Programmadirectie ERTMS voor iedere deelstap hetzelfde proces. Dat doen we met het V-model.