Tussen nu en 2031 krijgt iedereen die in de spoorsector werkt in meer of mindere mate te maken met ERTMS. Wanneer dat moment is, hangt bijvoorbeeld af van je functie en de locatie waar je werkt. Iedere partij in de spoorsector leidt zelf het personeel op.
Verandering voor iedereen
Door de komst van ERTMS verandert de dagelijkse praktijk voor veel mensen. Maar ook de manier waarop alle partijen samenwerken wordt anders. Hoe dat in elkaar zit en wat dat betekent voor de praktijk, valt onder andere onder ketenbeheer.
Programmadirectie ERTMS
De Programmadirectie ERTMS heeft de regie over de realisatie van ERTMS. De realisatie van ERTMS gebeurt stap voor stap. De Programmadirectie ERTMS checkt of de projectplannen van de implementerende organisaties aan de kaders en de scope van het programma voldoen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is opdrachtgever.
Lees meer over de Programmadirectie ERTMS
Implementerende organisaties
De Programmadirectie ERTMS werkt samen met de implementerende organisaties (IO’s). Dit zijn de organisaties die hun materieel of infrastructuur, personeel en organisatie geschikt moeten maken voor het rijden onder ERTMS. Dat zijn de spoornetwerkbeheerder ProRail, landelijke en regionale reizigers- en goederenvervoerders, maar ook materieeleigenaren, aannemers en eigenaren van historisch materieel.
Meer over de implementerende organisaties
Gebruikers
Als ERTMS straks de nieuwe standaard is, werken ruim 15.000 mensen dagelijks met dit systeem. Om het treinverkeer veilig te houden, is het nodig om hen nu alvast mee te nemen in het opstellen van gebruikersprocessen. Ook moeten we afspraken maken over het rijden onder ERTMS. Het Operationeel Kenniscentrum ERTMS (OKE) laat gebruikers laagdrempelig kennismaken met het nieuwe beveiligingssysteem.
Naar het OKE